Saturday, January 15, 2011

Krisis Ekonomi Dunia dari kacamata tafsiran agama (Terjemahan Part 2)

Assalamualaikum, apa khabar rakan-rakan Syariah? Semoga berada dalam keadaan sihat sejahtera. Seperti biasa penulisan saya akan dimulakan dengan penerangan kalimah-kalimah ataupun istilah-istilah yang sukar difahami kemudian ulasan dan seterusnya terjemahan.


Pada mulanya DR Farid menerangkan sambungan artikel 1 yang dikarang oleh Abdu Rahim Somayil As-salmi. Kemudian DR meneruskan penerangan artikel ke 2 iaitu "Tafsiran agama mengenai krisis ekonomi dunia" yang dikarang oleh Isa bin Sa'ad bin Mani'. Jadi i'allah ana akan mennyambung dahulu ulasan dan terjemahan artikel 1 yang telah ditulis minggu lepas kemudian seterusnya ana akan mengulas dan menterjemahkan pula artikel 2.


................................................................................................................

......................................................


Istilah-istilah @ perkataan-perkataan yang susah difahami :


1. Negara-negara moden seperti US,Britain dan lain-lain : للدول الصناعية
2. الائتمان : Hutang-hutang
3. المضاربات الوهمية Pelaburan-pelaburan yang memudaratkan
4. الخليج والبلقان : Negara-negara teluk dan kepualauan arab
5. " pemikir-pemikir Liberal Moden : المدافعين عن "المحافظين الجدد


.....................................................................................................................

.................................................


ضرورة التحرر الإقتصادي للأمة الإسلامية:


Kewajipan membebaskan ekonomi umat Islam !

لقد تَمّ دمج اقتصاديات البلاد الاسلامية بعد مرحلة الاستعمار في الاقتصاد الرأسمالي للدول الصناعية الكبرى(5)، كما تم دمجها سياسياً في المنظومة ذاتها من خلال هيئة الأمم المتحدة,


Selepas zaman penjajahan di Negara-negara Islam , penjajah telahpun Berjaya mencampuradukkan ekonomi Islam dengan ekonomi Kapitalis yang digunapakai oleh Negara-negara industry moden, begitu juga dengan sistem politik Negara-negara Islam telah dicampuradukkan melalui pertubuhan Bangsa-Bangsa bersatu


وأصبحت الأمة تعاني من "تبعيّة" مقيتة، وضعف في إدارة نفسها بنفسها، ولهذا فإن هذه الأزمة ستؤثر عليها ولابد، والأمة الإسلامية تملك مقومات القوّة الاقتصادية إذا تحررت من "التبعيّة"، وهذا بحاجة إلى إرادة قوية، ووعي ثاقب ينظر إلى الحاضر والمستقبل، وأمانة تستشعر المصالح العليا للأمة.


Maka umat Islam pun menjadi boneka yang bergantung pada Negara barat dan lemah untuk untuk mentadbir dirinya sendiri. Jadi sememangnya krisis ekonomi ini akan memberi kesan buruk terhadap ummah dan ianya pasti! umat Islam sebenarnya akan memiliki segala sumber kekuatan ekonomi sekiranya ia dapat dibebaskan dari cengkaman ‘boneka’ dan usaha pembebasan ini memerlukan keazaman yang teguh, kesedaran yang mendalam tentang zaman kini dan akan dating dan tanggung jawab untuk membela maslahat-maslahat tinggi untuk ummah.

ضرر الربا والديون (الائتمان)


Bencana Riba dan hutang

لقد أعطت هذه الأزمة برهاناً ساطعاً على خطر الربا، وهو دليل واقعي يراه الانسان بعينه، وهي من الدلائل التي يستأنس بها لإيقاظ من لم تردعه النصوص الشرعية، والتحذيرات الإيمانية من هذا "الوباء الاقتصادي" فالله تعالى يقول :{يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ}. (سورة البقرة 276)


Sesungguhnya krisis ekonomi yang berlaku ini telah member suatu bukti yang jelas tentang kebahayaan RIBA, dan ianya merupakan bukti yang zahir dapat dilihat oleh manusia dengan matanya sendiri, dan bencana ini mrupakan satu dalil jelas yang boleh digunakan untuk membangunkan manusia-manusia yang tidak terkesan ayat-ayat quran dan hadis mengenai RIBA. Allah s.w.t berfirman : ((Allah susutkan (harta yang dijalankan dgn) RIBA dan DIA pula mengembangkan (berkat harta yang dikeluarkan sedekah-sedekah) )

وقد نهى الرسول عن الربا وهو في مجتمع قروي صغير, فبانت آثاره الآن في المجتمعات الصناعية المعقّدة، كما أنه حذّر من التوسع في الدين المباح فكيف بالديون المحرمة؟

ولهذا جاء في صحيح مسلم: " يغفر للشهيد كل ذنب إلاّ الدين", ولم يصلّ على من مات وعليه دين تعظيماً لخطره.


Nabi s.a.w telah lama menegah amalan RIBA ketika baginda hidup didalam masyarakat kampong yang kecil, dan jelas sungguh kesan buruk RIBA sekarang dalam masyarakat dinegara-negara moden, sepertimana baginda S.A.W melarang daripada membanyakkan gejala berhutang walaupun secara halal maka apatah lagi kalau berhutang secara haram? Kerana itulah didalam sahih muslim baginda s.a.w bersabda (( diampunkan segala dosa bagi si Syahid kecuali hutangnya)) malah baginda s.a.w tidak ikut serta menunaikan solat jenazah untuk mereka yang mati dalam keadaan berhutang sebagai tanda besarnya bahaya hutang.

صعود "النظام الاقتصادي الاسلامي"


Kebangkitan sistem ekonomi Islam.

لقد كشفت أزمة "وول ستريت" عن عقم النظم الاقتصادية الغربية, التي خرجت من عقول بشرية لا تهتدي بهدي الله تعالى، ولا تعظم دينه، وهذا ما دعى كثيراً من الكتّاب والمفكرين الغربيين إلى المطالبة بتطبيق الشريعة الإسلامية في المجال الاقتصادي والمالي, لوضع حدّ لهذه الأزمة التي تعصف بأسواق المال العالمية من جراء الربا والائتمان (الديون) والمضاربات الوهمية وغيرها(6).


Telah terbukti bahawa musibah yang melanda Wall Street di Amerika adalah disebabkan sistem ekonomi barat yang lahir dari akal manusia yang tidak mendapat hidayah Allah s.w.t, dan tidak mengagungkan agamanya, dan inilah yang telah diceritakan sendiri oleh penulis-penulis dan pemikir-pemikir barat yang akhirnya meminta-minta agar dipraktikkan syariat Islam dalam bidang ekonomi dan keewangan, agar dapat menyelesaikan krisis atau musibah yang melanda pasaran keewangan dunia disebabkan kesan buruk RIBA dan hutang serta pelaburan-pelaburan yang haram dan sebagainya.

وهذه الأزمة سوف تغيّر الفكر الاقتصادي الغربي، وقد أثبتت الأزمات السابقة أن الفكر الغربي كلّما وقعت له كارثة بسبب أفكاره المادية المتطرفة, قام بتعديل أفكاره وتحويرها وتخفيف العمل بها أو يرتد عليها.


Maka krisis ini akan mengubah fikrah ekonomi barat, kerana telah terbukti didalam krisis-krisis ekonomi sebelum ini bahawa pemikiran ekonomi barat setiap kali ianya dilanda krisis mereka akan menukar pemikiran, atau berpaling dari pemikiran tersebut (menunjukkan pemikiran mereka tidak tetap).



وهذه فرصة لإبراز"النظام الاقتصادي الإسلامي" بصورته الشاملة المتضمنه للإلتزام بالمنهج الرباني، والسلوك الأخلاقي، والتكامل البنائي، وليس المقصود من ذلك الدعوة إلى تطبيق آليات الاقتصاد الإسلامي في الغرب, وإنما دعوتهم إلى الله تعالى من خلال إبراز هذا المجال وتوافقه مع العقل والفطرة والسنة الجارية، وإظهار شمول الاسلام وعدله، واشتماله على مصالح الدين والدنيا، وهذا دليل قاطع على أن هذا الدين من عند الله تعالى.


Jadi, inilah peluang kita untuk menonjolkan sistem ekonomi Islam dengan gambarannya yang lengkap dan penuh dgn manhaj rabbani, dan bersangkut-paut dgn akhlak yang tinggi, lengkap binaannya, dan bukan maksud kita hanya ingin mempraktikkan sistem ekonomi Islam di Negara barat sebaliknya ingin mengajak mereka kembali kepada Allah s.w.t dgn menonjolkan bidang ekonomi Islam ini yang selari dgn akal dan fitrah serta sunnah alam, serta menzahirkan ke syumulan Islam dan keadilannya dan ianya mengandungi maslahat untuk dunia dan akhirat. Inilah dalil yang qat’ie menunjukkan agama ini adalah dari Allah s.w.t .

انتهاء الهيمنة الأمريكية الاقتصادية


Tamatnya penguasaan Amerika Syarikat dalam bidang ekonomi

أنهت هذه الأزمة أماني الولايات المتحدة في السيطرة على الاقتصاد العالمي، تلك الأمنية التي من أجلها شنّت الحروب المتواصلة في الخليج والبلقان، وهذه النتيجة اعترف بها أصلب المدافعين عن "المحافظين الجدد"، والذين جعلوا (الليبرالية) نهاية التاريخ الإنساني ومن أبرزهم فرانسيس فوكوياما في مقاله "انهيار الإقتصاد الأمريكي"(7)،


Krisis ekonomi ini telah menamatkan impian Amerika Syarikat untuk terus menguasai ekonomi dunia, impian yang mendorong mereka melancarkan perang dinegara teluk dan semenanjung , dan inilah natijah buruk yang diakui oleh pemikir zionis dan antara yang terkenal adalah Francis Fokoyama dalam artikelnya “ Kejatuhan ekonomi Amerika” .


وقد اعترف فيه بانهيار الليبرالية وتراجع الدور الأمريكي، وفيه إعلان ضمني لسقوط نظريته المسماه (نهاية التاريخ).


Didalam artikel tersebut dia telah mengakui kejatuhan sistem Liberal dan runtuhnya kekuasaan Amerika serta hancurnya teori ekonomi mereka.

وكذلك اعترف (فريد زكريا)بمضاضة بانتهاء الهيمنة الأمريكية حيث يقول "فتاريخ الرأسمالية حافل بأزمات الائتمان وحالات الهلع، والانهيارات المالية والركود، هذا لا يعني نهاية الرأسمالية لكنه قد يعني من ناحية ما, نهاية سيطرة الولايات المتحدة على الأسواق العالمية"(8), ويقول: "ستكون التداعيات الحقيقيّة للأزمة المالية فقدان النفوذ الأمريكي لشرعيته"(9).


Begitu juga Farid Zakaria (seorang tokoh secular) mengakui tamatnya penguasaan Amerika seraya berkata : “Sejarah Kapitalis penuh dgn musibah dan hutang serta keadaan-keadaan yang menyusahkan, krisis keewangan, dan ini mungkin bukanlah tanda tamatnya Kapitalis namun ianya adalah tanda berakhirnya penguasaan Amerika Syarikat terhadap pasaraen keewangan”.



وهذا يعني التغيّر في المعادلة الدولية، وانتهاء عصر القطب الواحد، وهو بدوره سيؤثر على المجموعات التغريبيّة في البلاد العربية والإسلامية, التي ربطت مصيرها بمصير أمريكا، وتطاولت على الثوابت الإسلامية والاجتماعية، وظنت أن الهيمنة الأمريكية فرصة سانحة لتغيير عقائد الناس وأخلاقهم وقيمهم -ولو بالقوة-،


Dan ini bermakna akan berubah lah pergantungan Negara-negara lain terhadap Amerika dan ianya akan member kesan buruk kepada beberapa Negara arab dan Islam yang suka bergantung pada Amerika, dan melanggar prinsip-prinsip asas Islam dan kemasyarakatan.


والاعتماد على الضغوط الأمريكية على الحكومات العربية الهزيلة في فرض أنماط التغريب على المجتمع, من خلال قرارات سيادية في المجتمع الإسلامي, مثل إلغاء التحاكم إلى الشريعة الإسلامية، وتغريب المرأة، وتغيير المناهج، ومحاصرة العمل الخيري وغير ذلك.


Dan krisis ini juga akan bawa bencana buat Negara-negara Islam yang terpengaruh dgn Amerika dan ‘membaratkan’ masyarakat mereka dgn menggunakan arahan-arahan pemerintah masyarakat Islam, conthnya :Negara-negara yang membuang hokum-hakam Islam , menelanjangkan wanita-wanita mereka, menukar manhaj-manhaj Islam, dan selainnya.



{وَلَعَذَابُ الْآَخِرَةِ أَشَدُّ وَأَبْقَى}


Dan sesungguhnya azab akhirat itu adalah lebih dasyat dan kekal

إن هذه الأزمات من الآثار المعَجَّلة للذنوب، فالذنب له آثاره الدنيوية مثل الهلاك العام، والأمراض، ونقص الأموال والثمرات كما قال تعالى:{وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا} (سورة طه 124)،


Sesungguhnya musibah-musibah ekonomi ini adalah balasan didunia atas dosa-dosa, kerana dosa itu ada balasan dunia seperti kehancuran dalam hidup,wabak penyakit dan kehilangan harta serta makanan seperti firman Allah s.w.t : “Dan sesiapa yang berpaling dan ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta”


وجاء في مسند الإمام أحمد: "إن أحدكم ليحرم الرزق بالذنب يصيبه", وعندما يهتدي الانسان بهدي الله تعالى يحصل له الخير والفلاح والرزق الواسع، يقول تعالى: {وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا} (سورة الجن 16).


Didalam musnad imam Ahmad “Sesungguhnya seseorang diantara kamu boleh diharamkan daripada mendapat rezeki kerana dosa yang dilakukannya”, adapun sekiranya manusia itu mengikut petunjuk Allah s.w.t dia akan mendapat petunjuk dan kemenangan dan rezeki yang luas, Allah s.w.t berfirman : “ Dan sesungguhnya Kalaulah mereka (manusia dan jin) ini berjalan betul diatas jalan(Islam) sudah tentu kami (akan memberikan mereka sebab-sebab kemewahan) menurunkan hujan yang lebat”

وقد وصلت الجاهلية الغربية إلى مستوى خطير من الإلحاد ومحاربة الله تعالى ودينه، وجمعت كل مالدى الجاهليات القديمة من المحادة لله تعالى، ومن الطبيعي أن تحصل لهم مثل هذه العقوبات، {وَلَعَذَابُ الْآَخِرَةِ أَشَدُّ وَأَبْقَى} (سورة طه 127).

Dan pemikiran jahiliyyah barat ini telah sampai tahap yang bahaya iaitu ingin menentang Allah s.w.t dan agamanya, jadi sememangnya patut mereka dihukum dgn hukuman-hukuman ini (krisis2 ekonomi) .

.......................................................................................................................

..................................................


Alhamdulillah tamat artikel pertama yang dikarang oleh Abdu Rahim bin Somayil As-Salmi yang dibawah tajuk 'Faktor-faktor krisis ekonomi Dunia.'


Sekarang kita akan berpindah ke artikel ke 2 iaitu "Krisis ekonomi dunia menurut tafsiran agama" yang dikarang oleh Isa bin Sa'ad bin Mani'. Seperti biasa sahabat-sahabat sekalian, ana akan mulakan dengan penerangan kalimah atau istilah yang susah didalam artikel ini kemudian sedikit ulasan dan akhirnya terjemahan artikel, namun disebabkan tiada kalimah atau istilah yang susah dan penting didalam artikel ke 2 ini jadi ana akan terus mengulas dan terjemah!. =) enjoy!!


....................................................................................................................

......................................................


Ulasan artikel 2 Qadaya Muasiroh : Krisis Ekonomi Dunia dari kacamata Tafsiran Agama.


Penulis telah memulakan artikelnya dengan sebuah doa "Ya Allah hancurkanlah ekonomi mereka". Dalam artikel ini penulis cuba menjelaskan faedah dan pengajaran yang dapat diambil iktibar oleh orang-orang beriman sempena krisis ekonomi yang melanda. Contohnya penulis ada mengatakan bahawa seempena krisis ini, ia adalah peluang buat para pendakwah Islam dan ulama' untuk menerangkan kebenaran Islam dengan menerangkan konsep ekonominya yang menyeluruh dan sempurna. Penulis juga ada menyatakan bahawa krisis ini adalah kehancuran buat Amerika Syarikat yang selama ini memebunuh dan menyerang manusia lain tanpa belas kasihan serta ia akan membawa kepada kebangkitan Islam. Ingin ana tambah buat sahabat-sahabat sekalian, bidang ekonomi dan keewangan Islam yang begitu sempurna dan hebat sememangnya pada pandangan ana adalah sebuah hujah yang sangat kuat untuk kita tonjolkan pada orang bukan Islam bagi membuktikan agama kita satu-satunya agama yang benar.


Kenapa? Kerana mungkin kalau kita ceritakan konsep ketuhanan mereka juga akan menceritakan konsep ketuhanan mereka. Kalau kita katakan tentang konsep ketuhanan Islam mereka akan menceritakan tentang konsep ketuhanan yahudi atau ketuhanan kristian. Kalau kita cerita tentang konsep perkahwinan Islam mereka juga ada konsep perkahwinan kristian atau konsep perkahwinan yahudi, namun sekiranya kita katakan tentang sistem ekonomi dan keewangan Islam, maka sememangnya ketahuilah tidak pernah ada sekali dalam kamus mereka sistem ekonomi dan keewangan yahudi ataupun ekonomi dan keewangan kristian. Maka terbuktilah bahawa hanya agama Islam yang mencakupi segala bidang dalam kehidupan termasuklah ekonomi dan keewangan.


...............................................................................................................

..........................................................


Terjemahan artikel 2 : Krisis ekonomi dunia menurut tafsiran agama.


Oleh : Isa bin Sa'ad bin Mani'


اللهم دمر اقتصادها!


Ya Allah hancurkanlah ekonomi mereka!!

عيسى بن سعد بن مانع


Oleh Isa bin Sa’ad bin Mani’


إن أزمة الرهن العقاري هي أزمة متوقعة لمخالفة منهج الله في الأرض, وهي نتاج طبيعي للإعراض عن الحق. فكل مخالفة للحق تشبه رمي كرة مطاطية بقوة في اتجاه الحائط, والذي يحدث أن هذه الكرة تعود بسرعة لترتطم بوجه راميها!


Sesungguhnya bencana pinjaman perumahan adalah bencana yang memang sudah dianggarkan akan berlaku kerana sistem pinjaman perumahan dibarat memang berlanggaran dengan manhaj Allah s.w.t, dan ia adalah natijah yang patut disebabkan berpaling dari kebenaran. Maka setiap perkara yang berlawanan dgn kebenaran umpama bola kenyal/getah yang dibaling kuat ke dinding lalu terpantul semula kea rah wajah. Dan inilah yang berlaku apabila bola ini (bencana ekonomi) terpantul kembali kemuka pembalingnya (pengamal riba)


وهذا القانون الفيزيائي أكاد أجزم أنه ينطبق على المعنويات كما انطبق على المشاهدات. فإن من يخالف الحق يفعل فعلاً يخالف الفطرة ومسيرة الحياة وجريان الكون, فالذنب له أثر ملموس على حياة العاصي, ويظهر في وجهه, ويكون سبباً في ضيق رزقه, وكذلك في حلول الظلمة والوحشة في قلبه.


Dan inilah hokum fizik yang akan sentiasa wajib terjadi pada benda-benda fizikal (yg boleh disentuh) sepertimana ianya juga akan berlaku pada perkara-perkara maknawi.Sesungguhnya sesiapa yang melanggar kebenaran dia telah melakukan perkara yang melanggar fitrah , dan kebiasaan hidup serta hokum alam , maka dosa itu ada kesan yang boleh dirasai oleh si pelakunya , dan akan timbul kesan pada mukanya, dan akan meenjadi sebab sempitnya rezekinya, serta hatinya akan gelap dan gelisah.



ومن هذه الأزمة يمكن أن أتحدث عن بعض العبر والفوائد التي يطالب بها المؤمن:


Pengajaran-pengajaran serta faedah-faedah yang boleh diambil oleh umat Islam daripada krisis ekonomi ini.


1- أن حرب الله من أعظم المصائب التي يمكن أن تحل بإنسان. والتعرض لهذه الحرب يجعل المرء المحارب لله في موقف عصيب حيث أنه يؤتى من حيث يتوقع النصر.


Sesungguhnya perperangan dengan Allah adalah musibah paling dahsyat yang boleh menimpa insan yang degil. Maka manusia yang berperang dgn Allah (yg mengamalkan riba) menjadikan mereka sentiasa dalam keadaan yang susah kerana pastinya mereka tidak akan sesekali akan menang.


2- أن خطورة "الربا" تكمن في أنه لا يساهم في بناء الحياة فعلياً وبشكل مباشر, فالمرابي جشع يدير الأموال كما يتحكم في رقاب الخلق, ولا ينتج للناس منتجاً حقيقياً يباشر حياتهم. بعكس "البيع" الذي يوجد فرص ومنتجات فعلية محسوسة في واقع حياة البشر ويساهم مساهمة مباشرة في رقي المعيشة وعمارة الأرض, قال تعالى:" وأحل الله البيع وحرم الربا".


Kesan buruk Riba adalah amalan ini langung tidak memnambah apa-apa nilai dalam membina kehidupan manusia secara material atau maknawi, maka orang yang member RIBA hanya bergoyang kaki mengawal wang-wang dan menjadi tuan kepada orang yang berhutang dan dia(org yang member RIBA) tidak langsung mengeluarkan apa-apa produk yang sebenar yang dapat dimanfaatkan manusia. Sebaliknya jual beli halal akan mewujudkan peluang-peluang dan produk-produk fizikal yang dapat dimanfaatkan oleh manusia dan akan meningkatkan kualiti kehidupan serta kemajuan dunia , Allah s.w.t berfirman : “Dan Allah telah menghalalkan jual-beli dan mengharamkan riba”


3- خطورة الذنوب وشؤمها, فهذا الذنب ألا وهو الربا فعلوه في أمريكا وفي مصارف غربية؛ وأثره شق الآفاق وتجاوز الحدود ليصيب دولا ومؤسسات وأفرادا وخرب بيوتا وجوع أفواها لا تعرف الفرق بين الدولار والدينار, وهي تبعد عن أولئك المرابين آلاف الكيلو مترات, ولهذا أمرنا الله بمفارقة بيئة الذنوب والابتعاد عنها وعن شؤمها.


Bahayanya dosa-dosa dan kesan buruknya, jadi, dosa riba ini yang diamalkan di Amerika dan bank-bank Negara barat, kesan buruknya adalah menyeluruh dan akan menimpa banyak Negara-negara menghancurkan syarikat-syarikat serta individu-individu dan merosakkan rumah-rumah serta menyebabkan kebuluran dan penyakit RIBA ini tidak mengenal matawang dan ianya akan membarah dan tersebar luas sehinggalah di tempat yang berada beribu-ribu kilometer daripada Amerika. Kerana inilah Allah s.w.t memerintahkan kita untuk meninggalkan Susana yang dipenuhi dosa dan menjauhi kesan buruknya.


4- فداحة ظلم الناس وقتل الأبرياء, فكم قتلت أمريكا وزمرتها من الغرب والشرق؛ كم قتلوا من بريء وكم انتهكوا من أعراض وكم استحلوا من دماء وكم حرموا من جوعى وفقراء ومعدمين لا يقوون على الكلام فكيف بالصراخ حرموهم من لقمة العيش بإقفال ومحاصرة الجمعيات الخيرية.


Krisis ini juga merupakan balasan bagi kezaliman dan pembunuhan yang dilakukan oleh Amerika Syarikat, dan berapa banyak nyawa yang telah dicabut oleh Amerika dan sekutunya daripada barat dan timur, dan berapa banyak manusia yang tidak bersalah telah mati? Berapa banyak maruah yang telah dicabuli dan berapa banyak darah yang telah dihalalkan? Berapa ramai pula manusia-manusia yang dibiarkan miskin dankebulur, dihalang hak mereka dan tidak mampu bersuara dan bantuan makanan mereka disekat?


وعندما رأيت "أمريكا" تأمر وتنهى ولم ينكر عليها أحد؛ تذكرت قوله تعالى: " الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلادِ (11) فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ (12)" فكانت النتيجة: " فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ (13) إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ (14)" وتذكرت قوله عز وجل في الحديث القدسي: ( يقول الله اشتد غضبي على من ظلم من لا يجد له ناصرا غيري ) رواه الطبراني في الصغير والأوسط، ( ضعيف ) وذكره الألبانى في ضعيف الترغيب والترهيب 1351.وقال: ضعيف.


Apabila aku melihat gergasi Amerika ini berkuasa secara zalim aku teringat kata-kata Allah : “Orang-orang yang telah bermaharajalela dinegeri masing-masing . Lalu mereka melakukan dengan banyaknya kerosakan dan bencana di negeri-negeri itu” maka natijahnya “Dgn yang demikian tuhanmu mencurahkan keatas mereka berbagai paluan azab . Sesungguhnya tuhanmu tetap mengawas dan membalas, (terutama balasan akhirat)”


5- بلاهة من انبهر بالرأسمالية وظن أنها ستقوم وتدوم وهي مخالفة لمنهج الله القوي العزيز, ونسي أنها قامت على نهب ثروات الأمم المسحوقة وسرقة مقدراتها.


Balasan buat sesiapa yang mempercayai sistem kapitalis dan menganggap bahawa ianya akan sentiasa berdiri dan kekal , ianya adalah bertentangan dgn manhaj Allah s.w.t yang Maha Kuat dan Maha Perkasa, kerana Negara-negara Kapitalis telah membangun dgn cara merompak kekayaan umat-umat lain yang lemah.

6- على الدعاة والعلماء اهتبال هذه الأزمة واستغلالها في تبيين عظمة الإسلام وكشف زيف الرأسمالية وخطورة التبعية للغرب.


Kewajipan pendakwah-pendakwah dan para ulama’ adalah menggunakan peluang keemasan sempena krisis ekonomi ini untuk menerangkan keagungan Islam dan mendedahkan kelemahan Kapitalis serta bahaya menjadi boneka Negara-negara barat.

7- نهضة الأمة المسلمة تكون بضعف أعدائها, وقيام أبنائها بواجبهم نحوها, والنهضة قريبة بشكل لا يتصوره كثير منا, والسؤال هل ستساهم في هذه النهضة أم ستكون من المتفرجين؟


Kebangkitan ummah Islamiyyah akan tercapai kerana musuhnya sudah semakin lemah, dan umat Islam perlulah melaksanakan tanggungjawab masing-masing, dan kebangkitan ini sudah hampir, jadi, adakah kamu akan bersama-sama member saham demi kebangkitan ini? Ataupun anda akan menjadi salah seorang yang tidak mampu member apa-apa bakti?


8- قوة الدعاء الهائلة وعظمة التوجه إلى الله,هل تذكرون منذ زمن ونحن ندعو جبار السماوات والأرض على أمريكا ونقول: اللهم دمر اقتصادها! آمين.


Inilah kekuatan doa dan keagungan munajat kita kepada Allah s.w.t, adakah kamu masih ingat sejak dulu lagi kita telah berdoa kepada yang berkuasa ke atas langit dan bumi ini dan kita katakana : “Ya Allah kau hancurkan ekonomi mereka!”

0 comments:

Post a Comment